Jan 14, 2013

KuNyiT @ HaLiA @ lEngKuaS

Salam

Semalam WNA ada ke kedai runcit cari bahan nak buat kari ayam (tapi tak buat lagi)...dalam duk risau kot2 tertukar halia ngan lengkuas (maklumlah jarang masak), tiba-tiba masa nak bayar tu, ada sorang lelaki keluar dari tempat bahan-bahan basah sambil pegang kunyit dan bertanya pada jurujual, "Kak, ni lengkuas kan??"

Mak aih..kunyit ngan lengkuas jauh beza..kalau halia ngan lengkuas WNA tak heran sangat sebab WNA selalu tertukar tapi sekarang dah cam dah skit2..hehe...NAsib baik lelaki..kalau perempuan malu kot...hehe

pinjam gambar dari google

WNA nak share bahan tuk buat Kari/Gulai ayam. Antaranya:
  1. Ayam *of cos lah kan
  2. Serbuk kari
  3. Bawang merah dan putih
  4. Halia
  5. Buah pelaga
  6. Kayu manis
  7. Bunga lawang
  8. Santan
  9. Lada kering
  10. Asam jawa
  11. Ubi kentang *kalau suka
Nanti kalau dah jadi, WNA cerita resipi dan cara buat lak...hehehe




*percubaan pertama tuk buat kari ayam sendiri 

6 respon masam manis:

Sis ieja said...

haha nasi baik lelaki woi. tapi betul dulu memang tak reti bezakan halia dengan lengkuas. haha. ahhh lapar nya tengok gambar!

||Sis aLeaSaRa|| said...

hye sis!wah terliur tgk kari ayam,akk kalau dh msk kari,petang2 suka bakar roti n cicah kuah kari yg dipanaskan,pergh mantop!

akk kan..smpi skrg confuse kalau halia tu letak sebelah lengkuas kt rak di kedai runcit,husbd lak lagi kenal mn lengkuas mn halia hohohoho ^^

afzalsukasuki said...

nak tau camner nak bezakan kunyit, halia dan lengkuas?

cuba tengok nametag dorang

jeBateja said...

Den tak suka makan kari....dan...den rasa pelik org tak leh beza kunyit n lengkuas...biar pun dia lelaki...pelik tul....ahakz

kak nora said...

salam ukhuwah dari bunda

LadyBird said...

dlu lady x kenal jkugak, skrg alhamdulillah dah kenal.. hehe~

 

(c)2009 masam manis kehidupan. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger