Nov 9, 2012

kEk bAtiK BerToPiNg

Assalamualaikum..

WNA nak cerita kisah kek batik comel.
Beberapa hari lepas malam birthday WNA, ada mesej dari adik melalui fon umi tanya cara nak wat kek batik. Untuk jamuan akhir tahun kelas diorang. Bajet pro jer wat kek batik kan..Dalam beberapa sesi jugaklah bersoal jawab pasal kek batik dalam mesej ni. Dah lah dah pukul 10mlm waktu tu.

Pagi esoknya, umi call...so, WNA ambik kesempatan lah tanya perihal kek batik diorang..Coklatnya dah jadik tapi silap teknk pembuatan..diorang siram coklat atas biskut yang telah diletakkan dalam loyang..disebabkan coklat yang pekat, maka benda tu tak merata ke bawah...dan hasilnya jadi lah biskut marie bertoping..adik siap tabur coklat rice lagi sebab rupa coklatnya dh macam toping. cantik berkilat jer, xde lekuk2..sekali potong terburai biskut2 tu...jadik macam ni pon sebab kek batik ni biasanya WNA yang buat..diorang tgk jer...

Daripada cerita umi, dy tanya adik, smda WNA gaul biskut tu atau siram jer ats biskut. Adik jawab kakak siram jer, kalau gaul hancurlah biskut tu...dush3...jawapan yang merosakkan. Itu lah, orang suh tolong kakak tak nak..

komen ayah: tu lah buat tak tnya ayah dulu..*sambil gelak..=)


kat bawah ni resepi kek batik WNA, dapat dari kawan jugak

1 paket biskut marie putih (patah2kan)
1 ketul butter
1tin susu pekat
milo (sukat dengan tin susu pekat-1 tin)
koko sesedap rasa

Panaskan butter hingga cair, masukkan susu pekat, milo dan koko. kacau hingga mendidih dan pekat. Matikan api, masukkan biskut dan gaul rata. Masukkan dalam loyang dan mampatkan. Kalau tak nak keras, jangan letak dalam peti ais. Nanti susah nak potong




6 respon masam manis:

Siti K------- said...

sedapnyer kek batik...nk try yg kamu buat....hihihi

Ym.Bundle said...

letak la gambar wan..adehh..baru ni adik ipar aku buatkan sedap gak..siap ade krim cam aiskrim dengan stoberi lagi..haha

Lea Isnawi said...

teringin nak makan kek batik

chiLleD...!! said...

ctk dah balik yer..hehe..meh amik kt cn..da yang bru buat ni..hehe


bro bundle, cnner nak letak gambar, dh habis dingap oleh diorang..hehe

Izan Ishak said...

dah berzaman2 tak buat n makan kek batik... teringin lah pulak nih~

Hafizin Jamil said...

tak ada gambar ke..?haha

 

(c)2009 masam manis kehidupan. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger