Nov 24, 2011

perlu ke pakai tudung?

meh kita berckp soal tudung.. kan ke islam suh pmpn2 melabuhkan baju2 mereka, dan mnutup segala perhiasan diri termasuk rmbut..
so.. ada sedikit perbualan aku bersama pmpn yg xpakai tudung

aku: salam.. haaa.. saja ja aku nak tnya.. asal hang x pakai tudung ehh.. saja ja aku tnya.. xda pape pon.. nak tau ja
dia: mybe xsmpai seru lg.. xtau la.. hah.. asal hang tnya.. nak komen r tuh
aku: hahaha.. mana ada.. aku saja ja tnya.. sbb ramai yg pakai tudung.. dan hang xpakai..so.. aku xtau la.. saja je tnya.. pndpt hang cner.. itu saja
dia: eleh.. ye lah tuh.. mst ada pape kan.. act kan.. sama je yg xpakai tudung.. pakai tudung pon berzina jgk.. pakai tudung pon mngumpat jgk.. pakai tdung pon prgai cam setan jgk kadang2.so.. apa yg beza.. baik aku la dari dorg.. aku bukan jenis ngumpat, bukan berzina ngan sapa2 pon lg.. prgai aku pon aku rasa ok..
aku: hahaha.. hang ni.. xde pape.. saja je aku tnya.. mana ada nak kritik pape pon..hang ni pon. xyah la sensitip sgt
dia: mmg la.. aku tau hang nak komen kan
(situasi berhenti dan masing2 diam)

situasi kedua
aku: weyh.. hang nape xpakai tudung ehh
dia: suka ati la.. sibuk ngan hang kalo aku xpakai kan
aku: xdelah. aku saja je tnya.. hahaha
dia: eleh.. kalo pakai tdung atau xpakai.. sama jek. prgai pon cam setan jgk
aku: kalo aku bg hang gula2.. satu yg tertutup dan satu lg yg terbukak.. mana satu hang nak
dia: aku nak yg terbukak.. senang sbb org da bukak (padahal dalam ati dia da akui yg dia nak yg tertutup tp hati keras xnak terima kslhn diri sndr)
aku: ooo.. kalo cmtu nape ehh coklat kat mall tu sume tertutup.. xde yg terbukak.. senang org nak makan kalo terbukak kan.. amik dan telan.. xyah susah2..
dia: ..................... (diam terus)
islam tu da gariskan.. aurat2 pmpn hnya utk mhram dan suami.. suami la yg lbey.. sbb dia leh tgok sume.. Allah jaga pmpn sedemikian rupa.. tp ati yg keras ttp berkata "Allah bg pmpn cantik, maka kena la tunjuk" padahal Allah telah gariskan sume tu utk suami saja.. bukan utk tontonan ramai..

pngajaran........... aku tau.. kbnyakan org free hair akan bg alasan tuh.. mana2 org free hair akan bg alasan tuh.. 
dan ada jgk yg jawab
dia: kubur masing2.. hang ikut cara hang.. aku ikut cara aku.. xde sapa pon pduli.. hang jaga kain hang sndr

islam itu indah adik2.. akak2.. dalam islam.. kita dituntut spy sntsa ingat mmprgati antara satu sama len. sbb bnda ni ditinggalkan lah rosak msrkt kita.. org melayu ni jenis dia mmg cmni.. bukan nak mngutuk bngsa sndr.. dipentingkan adat dan kebiasaan daripada islam.. jaga tepi kain hang!!! ingt.. kata2 rasulullah "jika berlaku maksiat di depan kamu maka tegahlah dgn tangan, jika tidak mmpu, tegahlah dgn perktaan dan jika tidak mmpu, cukuplah skdr mncela perbuatan tersebut di dalam hati. maka itu adalah selemah2 iman"

dan disokong pula oleh perktaan amal mkruf nahi mungkar.. ini sume dari Rasulullah.. mahu ke kamu ikut?? pmpn bese beremosi ttg hal2 ni.. apa saja kita tgur.. dia akan marah sbb dia xsuka dgr.. tp xleh nak salahkan pmpn.. Allah jadikan pmpn beremosi.. cuma sdikit pesanan.. kalo org tgur kita.. anggaplah dia sgt concern ttg kita.. jgn dimaki, diherdik.. kerana pesanan itu dtg dari hidayah Allah.. di mana Allah mgkhndaki kita tersedar ttg perbuatan kita.. tp ada je alasan pmpn

dia: ceh.. kamu nak tgur agak2 la.. guna la ayat yg btul. ni kasar jek.. 

dan jgk

dia: kamu pon sama mcm aku.. nak tgur la sgt.. baiki diri kamu tu dulu sblm tgur org len.. bnyak cntik.. mcm la diri tuh bgus sgt

adoi2.. xpelah.. walau bagaimana pon pesanan tuh. even dgn kata yg baik.. kalo itu komen ttg diri kita.. XSIAPA SUKA DGR, sume nmpak buruk.. termasuk llki atau pmpn.. xpayah bg bnyak alasan.. beryukurlah.. skurgnya ada org snggup tegur..

dan yg free hair
"BAIK MACAM MANA PON KAMU, ALLAH TELAH JNJIKAN API NERAKA BUAT KAMU, RMBUT TU NNT AKAN KENA BAKAR, XKIRA KAMU SAPA.. MENTERI KE, PERDANA MENTERI KE, JKKK KE.. TU JNJI ALLAH"
xperlu berlagak utk berkata free hair itu cntik dari bertudung sbb apa yg Allah gtau.. itulah yg akan berlaku.. no compromise at all!!!!!
(ayat kasar sikit.. so.. kalo baca tuh.. terasa.. maap lerrr)

wassalam...........

6 respon masam manis:

ShahzCudin said...

yea!! kdg2 bnde2 mcm ni kena kasar sket..baru terkesan..

Tukang Karut said...

ini main kasar betul ni... hohoho

FM said...

hmm agak2 macam mana cara rasulullah nak suruh umatnya bertudung? kalau paksa2 pakai pun kerana fashion buat apa? =D

NOOR FATIN said...

susah bila orang suka bagi mcm2 alasan ni. hehehe

L said...

suka en3 nie... hehhe..


jom baca sekejap..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2011/11/pandai-sangat-dah-kan.html

ctk said...

dorg tahu dosa tp xley lawan nafsu...bgus r lau kamu brani tegur...

 

(c)2009 masam manis kehidupan. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger