Aug 24, 2011

sebuah kematian.. hadiah dari si anak kecil kepada ibunya~

kematian.. sebuah tempat yg pasti kita tempuhi.. suka atau x.. ia akan mnjadi tempat persinggahan yg cukup memeritkan dan mmbhgiakan.. bergntung kepada amalan kita di dunia. bgaimana dgn nyawa si anak kecil yg tidaka da sedikit dosa.
dia pergi mninggalkan ibunya dgn mmbawa syafaat syurga buat ibunya
subhanallah. suatu hadiah teragung milik Allah buat seorg ibu yg redha dgn kematian anak kecilnya yg tersyg

apa yg mahu dinukilkan di sini.. dapatkah kita redha dgn pemergian seseorang?

seorg ibu melihat anak yg usianya baru 3 tahun bertarung nyawa di hadapanya.. dgn wayar yg berselirat di seluruh tubuh seorg budak yg dulunya bgtu aktif ttpi kini terlentang nazak kesakitan..
DAPATKAH SI IBU REDHA DGN KETENTUAN-NYA??



hari bergnti hari. malam bergnti siang. umur kita makin pendek dari sehari ke sehari. tp natijahnya kita perlu bersyukur

pernahkah kalian melawat wad kanak2 pesakit kronik?
si comel danial terbaring kerana kanser mata,
si celoteh maya terbaring kerana leukemia,
si cntik anita bertarung nyawa kerana diarrhea dan sawan

lihat mata mereka bertarung dgn pnykit yg dihadapi. pernahkah kita melalui waktu2 sperti itu?


saat kemo pertama, kanak2 yg dulunya bgtu periang berubah mnjadi pndiam dan penuh kesakitan

saat kemo kedua, kanak2 yg dulunya pandai berceloteh terpksa mmkai penutup kepala, menutupi kekurangan rambut yg smkin menipis.

saat kemo ketiga, bibir mula pecah merekah mengeluarkan darah,

saat kemo keempat, kanak2 yg dulunya begitu aktif terpksa mnahan sakitnya diarrhea dan sawan

dan kemo2 seterusnya dilalui dgn penuh kesakitan.. pernahkah kita lalui masa2 tersebut.



nikmat hidup adalah nikmat terbesar pemberian Tuhan utk kita.. jika kita terpksa melalui masa2 tersebut.. mmpunyai anak kecil yg mghidapi sakit kanser. mmpunyai ibu bapa yg mnghidapi sakit kronik. di mana keazaman kita ketika itu


akhirnya.. demi mgurangkan beban yg ditnggung.. suatu ayat terakhir tnda keredhaan pemergian si anak tersyg


si ibu berdoa kepada Tuhan, mmbisikkan kata2 pemergian di telinga si comel.. suatu ayat yg cukup memeritkan..

syg, ibu halalkan mkn dan minum syg, ibu halalkan semua susu ibu utk syg...maafkan kesalahan ibu ye anakku syg....1 je yg ibu nk syg tau, anak ibu sgt9 comel dan ibu sgt2 kasih dan sayangkan syg, ibu bngga dapat lahirkan anak secomel dan sebaik syg, ibu bngga nak.....ibu redha nak, pergilah syg, kalau kebaikan tu dgn cara syg pergi tinggalkan ibu, syg pergilah. dan kalau kebaikannya syg dgn ibu..syg bertahan lah"



suatu ayat yg mmbuatkan si Malaikat Izrail tenang dan bersdia menarik roh keluar dari jasad si anak kecil dgn cara yg paling lembut..

Redhalah dgn kematian mereka, jgnlah diratapi mayat,

Hadis Umar r.a: Rasulullah s.a.w telah bersabda: Sesungguhnya mayat itu akan terseksa kerana tangisan ahli keluarga terhadapnya.

Dari Abdullah r.a katanya, Nabi SAW bersabda:
"Tidak termasuk golongan kami orang yang menampar“nampar pipi, mengoyak-ngoyak baju dan berteriak-teriak seperti teriakan jahiliyyah (kerana meratapi mayat) ."



“Setiap yang bernyawa mesti akan merasakan mati.” (Ali ‘Imran: 185)

11 respon masam manis:

Lea IsNaw! said...

harus mengingati kematian
agar kite lebih bersedia

FM said...

sedihnya kak wan..

NOOR FATIN said...

sedihnya :( semua orang pasti akan mati..

cik sue ;) said...

takot ble pikir pasal mati. bru la nak pikir amal ibadah..huhu..

Tukang Karut said...

mati itu pasti? waktunya pasti akan tiba... Persoalannya... bersediakah?

jeBateja said...

meremang plak bulu roma den...den pernah hadapi dulu bila mana anak yg kecil menangis dlm wad khas bayi...masa tu berat badan nya tak cukup dan wife tak leh nak susu kan...dari luar den dgr bayi menangis....den masuk rupanya...anak den....punya lah kuat....sedih tak terkata ooooo

chiLl Out...!! said...

sapa yg penah ada kat wad khas bayi dan kanak2.. sapa2 pon akan rasa sgt sdey dan takut.. sorg2 mati, ari ni budak ni.. esok budak katil sana.. mggu dpan budak len plak.. kalo da masuk dalam icu je.. mmg besenya mati.. fuh.. sdey..

cimOt said...

mati mati mati..kena ingat tu!

chiLleD...!! said...

FM
aah..sedih kan..adik kak wan pnah kena tahan dalam wad slpas lahir sebb demam.

juwin said...

Hanya Tuhan yg tahu perasaan kami yg mengalami pgalamn ini...sy br kehilangan putera yg br b'umur 33 hari pada 22/8 lalu...dia mengembuskan nafas t'akhir dipangkuan sy, di mana itulah kali ptama dn t'akhir sy memangkunya....

chiLl Out...!! said...

bersabarlah juwin, sesungguhnya syafaat hampir pasti milik saudari, saudari beruntung.. redhalah dgn kematian dan pemergian putera saudari, Allah itu lebih tau.. kita yg mrncang tp Dia yg menentukan..

 

(c)2009 masam manis kehidupan. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger