Jun 28, 2011

SEBUAH KEMATIAN...

salam..selamat pagi..

aku rasa masih tak terlambat lagi nak bercerita tentang hujung minggu kan? hujung minggu aku sangat lah penuh dan memenatkan..korang2 pulak camner?

hri sabtu hari tu tok sedara aku meninggal...memang penat sebab jenazah di bawa ke rumah tok aku..sebab rumah dia dah roboh akibat lama ditinggalkan. dia meninggal di hospital perubatan universiti malaya...apa yang aku perhatikan, apabila berlakunya sesuatu kematian, da lah kebaikannya. sebab masa ni lah semua sedara mara yang dah lama tak jumpa, akan jumpa balik. tapi keburukannya, suasana jadi bising. mereka jadi lalai. melawat bukan tuk g sedekahkan ayat2 suci kat jenazah tapi g borak2..sepatutnya di waktu ni lah kita kena insafkan diri. ingat dosa2 kita dan ingat bahawa satu hari nanti kita akan turut sama dengan mereka. cuma cepat atau lambat jer. ayah kata, bila meninggal, maksudnya rezeki kita dah xda dah kt dunia yang fana ni. dah xda dah udara untuk kita, segalanya2 sudah habis..betol jugak..

ni semua pandangan aku..mana yang salah harap ditegur..marilah kita sama2 muhasabah diri..ingat mati dapat pahala tau..tapi bukan sekadar ingat bahkan mesti disertakan dengan amal ibadah, taubat dan semua suruhanNya dan meninggalkan laranganNya,..


wallahu'allam...






Photobucket

5 respon masam manis:

wan said...

jika kamu inginkan peringatan, cukuplah mati itu sebagai satu peringatan kepadamu....

jeBateja said...

Atuk den pun kat Hospital UM....tak melawat pun...entah megapa...ada je halangannya....den tak pernah bermesra dgn Tuk den ni....sebab kes family....entah lah...bila nak baik dgn dia...

Solehah said...

orang yang ingat mati tu orang bijak.

chiLleD...!! said...

@wan n solehah
btol tu..sya setuju..

chiLleD...!! said...

@jebateja
berbaiklah..kalau tak tau bile, pe kata mulakan dulu..besr phalanya kalau smbungkn blik silaturrahim..lebh2 lg drh dging sndri..=)

 

(c)2009 masam manis kehidupan. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger