Aug 2, 2011

diari ramadhan

salam..alhamdulillah..
sudah dua hari di bulan ramadhan. mudah-mudahan diberi peluang hingga ke penghujungnya. amin...
apa macam puasa anda sekalian?baikkah atau sebaliknyakah??hari ni puasa tak??niat tak tadi??
kalau lupa niat, maka xpuasalah anda..kena ganti lah. jangan-main-main ngan niat, kang tahan lapar dan dahaga secar percuma jer hari ni..hehe.kalo puasa sunat xpelah..buleh niat sebelum matahari gelincir dari kepala..

ok2..muqaddimah yang pnjang lebar. ni nak cerita sal adik bongsu aku. semalam puasa sampai muntah-muntah budak tu. mungkin sebab sahur makan nasi goreng je kot. maklumlah, family aku biasa makan nasi biasa jer kalau sahur. tu cerita hari pertama puasa. nak masuk hari kedua, ada cerita lain pulak.

ni cerita masa sahur tadi.

adik: kakak, niat sahur macam mana?
aku:niat sahur? mana da niat sahur. niat puasa ada lah
adik:yang nawaitu sauma rodin......pe maksudnya dalam bm?
aku:owh..maksudnya, sahaja aku puasa besok hari di bulan ramadhan kerana Allah ta'ala.
adik:ai..xda pon sebut sahur..
aku:lor..yelah..bukan niat sahur..niat puasa kan
adik:pastu yang 'saum..saum' tu pe ke benda?bukan sahur k?
aku:tu mksdunya puasa dalam bahasa arab
adik:oooo....

jadi selama 3tahun dia duk pose tu, dia engat tu niat sahur lah ye..adeh..adikku sayang..








Photobucket

11 respon masam manis:

jeBateja said...

apa menu hali ini...??

jeBateja said...

sian dia....maaf kan lah dia....ahakz...niat sahur erk...lepas ni niat breakfast...ahakz

ain fathihah said...

hehe. comel!

Solehah said...

ye la.comel je.

chiLleD...!! said...

jebateja
law niat bekfes mau kena rotan..rotan bru jer beli 2 hri sudah..hehe

ain
comel k?terima kasih(kakak yang perasan)

solehah
terimass..hehe

NOOR FATIN said...

haha nasib baik la dia tanya jugak, kalau dia xtanya lagsg. hehe

Bella said...

mcm kiter duludulu la .. baru nak belajar la katekan .. hee :)

Siti Arfah said...

Hehe, 1st dgr niat sahur. :)

jeBateja said...

Lepas ni den cuti 2 minggu yeaaa..mulai 8hb Ogos sehingga 21hb ogos...den mengerjakan Umrah...doakan selamat pergi dan kembali yea....maaf salah silap...

chiLleD...!! said...

noor fatin,
tu lah..law tak sampai ke sudh lah dy fkir cmtu..he

bella,
bella pun fikir cmtu ea dulu2??hehe..grau ja..btol..cm kiter dulu2

siti arfah,
sy lagi lah..terkejut makk dengar niat sahur..hehe

jebateja,
selamat menunaikan umrah. doakan kami di sini.

Siti Arfah said...

Hehe. :)

 

(c)2009 masam manis kehidupan. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger