May 22, 2011

mahasiswa mahasiswi

ni sudah masuk mggu ketiga aku mnjalani praktikal.. mggu depan supervisor aku xde.. g kelantan.. anak dia masuk politech.. berthun berlalu, akhirnya seorg demi seorg mninggalkan alam pembelajaran.. aku pon bakal mnyusul xlama lg.. tp lmbat lg lah.. mula2 aku masuk u.. tyme tahun satu, rasa mcm akulah paling muda, aku lah paling junior ktika tuh..sekarang??? da thun tiga dan bakal mmasuki tahun 4.

argghhh..blah r.. ayat tacing2 lak..hak3.. aku bukan suka bnda siyes2 ni..xenjoy idup beb. hehe. tp xbermkna aku ni sorg yg bebas... mybe bebas tp ada la sket2 tu terlanjur kebebasannya.. ehem3.. jgn pk plik2.. haha.. skdr terlnjur di panggung wayang sahaja.. bukan bersama pmpn dan di pub2.. hehe..

aku nak bg peringtn sket buat mahasiswa mahasiswi..

peringtan daripada al-allamah Abu A'la Maududi (1903-1979)

"wahai mahasiswa! kamu melabur sekian lama masa kamu di universiti ini bg mndptkan pndidikan. Kamu mnunggu lama saat kamu menuai hasil usaha kamu itu dalam bntuk segulung ijazah. Aku merasai betapa tersntuhnya jiwa kamu dalam majlis konvo sprti sebegini. Sukar utk aku bertrus trang kpada kamu pada saat ini. Walau bagaimanapun aku prlu berlaku jujur. Dalam menilai tmpat kamu dididik ni, malah kesemua tmpat yg bernama univrst ini, ia tidak ubah sprti tmpt pnymbelihan. berbnding tempat pndidikan. sekeping ijazah yang dihulur tidak ubah seperti sijil kematian. Ia diberikan apabila si pembunuh kerana si pembunuh berjaya mnyempurnakan pnyembelihannya. Algkah bertuahnya mereka yg melarikan diri drpd pnyembelihan terancang ini dgn sedikit cahaya kehidupan. Aku tidak hadir ke sini utk mgucapkan thniah kepada kamu kerana telah menerima sijil kematian itu malah sebaliknya. Aku berasa sedih melihat kamu semua dalam keadaan teruk. Aku seperti sorg manusia yg mncari manusia yang masih hidup dalam tmbunan mayat di sini"


fikir-fikirkanlah.. tp aku rasa korg ada yg xpaham kan.. hehe.. ayat ni sbnrnya bermksud setiap mahasiswa mahasiswi telah kehilangan cahaya keimanan dalam diri mereka.. kita semua ni sudah hilang cahaya keimanan, hilang semgt jihad melakukan semua perkara ni kerana Allah SWT. pendidikan barat yg diterap dalam diri kita terlalu bnyak mnyimpang arah dan hidup kita sbg muslim. so, sedikit peringatan buat aku dan korg sume.. selalu lah kmbali kepada Allah jika berlaku sstu perkara.. kerana sebaik2 manusia adalah yang paling bertkwa di antara kamu.



0 respon masam manis:

 

(c)2009 masam manis kehidupan. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger