Mar 6, 2011

tolong menolong

assalamualaikum dan selamat pagi..

ha???mimpi pe pagi2 lagi dah update blog??dah lah dh lama tk update..huhu..jangan risau aku masih sihat..=)

pe yang buatkan aku update blog dengan tiba2 di pagi hari camni??mcam ni ceritanya...tadi masa aku tengah iron baju nak gi kelas, tiba2 aku terfikir, dlm memberi dan menerima pertolongan, mana yang patut, kita meminta pertolongan atau pun memberi pertolongan. ok2..mcam ni maksud aku, perlukah kita meminta pertolongn untuk dpt pertolongn ataupun kita memberi pertolongan tanpa orang yang perlu ditolong itu memintanya..masih tak paham lagi???okay..aku bagi contoh..

CONTOH 1

suatu hari si A kuar rumah brsama housamatenya dan dia terlupa membawa dompet. telah dimaklumkan kepada housmatenya yang dia telah tertinggal dompet dirumah. maka, pada satu ketika mereka ke kedai makan. si A td nak makan tp ketiadaan duit, dia terus batalkan niat. bila kwan2nya tanya knapa tak makan, dijawab dengn penuh sopan, dia terlupa bawa dompet, macamana nak makan. so, dia pun hanya menunggu kwan2nya makan..dan mereka pulang..

dalam situasi di atas, pe yang perlu dilakukan??si A meminta pinjam duit dengan kawan2nya ataupun kawan2nya bagi pinjam duit setelah mngetahui keadaan si A??

CONTOH 2

masih berkisar tentang kehidupan satu rumah..sekumpulan pelajar telah mnyewa satu rumah di taman perumahan. di antara mereka, ada 2orang yang berkawan baik dan salah seorng dari keduanya mempunyai kenderaan. aku namakan si A dan si B. si B yang mempunyai kenderaan. mereka ini adlah satu kelas. nak dijadikn cerita, si B tidak mengajak si A untuk pergi bersamanya dan si A tidak pula meminta untuk menumpang si B td. akhirnya mereka bergaduh...

dalam situasi ni plak cmmna??perlukah si A dahulu meminta atau si B menghulur tanpa dipinta??

CONTOH 3

mnggunakan si A dan si B lagi. si A mempunyai kereta, si B tidak mempunyai kereta. pada suatu hari, si B ada kecemasan dan memerlukannya pulang ke kampung dengan segera. untuk ke stesen bas, dia memerlukan seseorang menghantarnya ke sana...

situasi ini memerlukn si B meminta pertolongan pada si A ataupun si A menghulurkan bantuan tanpa dipinta???

okay..sekarang mari kita tengok. dalam contoh satu, pada pendapat aku lah, kawan2nya perlu menghulurkan bantuan, bukan nak tunggu si A td meminta. bukan apa, kawan2nya dh sedia tahu keadaan si A, so, hulur2knlah bantuan sedaya mungkin. untuk contoh 2, sama jugak..si B perlulah ajak si A tuk bersama dia, bukan menunggu si A meminta untuk meumpang. dan akhir sekali, contoh 3, si B perlu meminta pertolongan si A dan si A juga boleh mnghulurkn bantuan sebelum si B pinta. ini semua adalah pendapat aku. korang pula bagaimana???

sebenarnya memberi dan meminta pertolongan ada banyak situasi.kadang2 pelu diminta, kadang perlu menghulurkan.

tolong menolong adalah amalan mulia....


psst:tangan di atas lagi baik dari tangan di bawah..

psst::tiada kaitan dengan yang hidup atau yang mati




Photobucket

4 respon masam manis:

jeBateja said...

betul...den raso dalam kes2 ni kena beri pertolongan tak yah di pinta...sendiri faham....

chiLleD...!! said...

btol tu jebat..cma ada lah jugak y kita kena mintk..tp kbnyknnya adlh sendir phm..law nk hrap org mntk, memg tk lah..hu

LiFe KaMi said...

jenis yang susah nak tolong tu yang payah,pentingkan diri,
suatu hari kita pun akan susah juga..
amalkan lah sikap suka menolong tapi lihat juga pada keadaan jgn sampai kita dianiaya..:)

chiLleD...!! said...

btol tu..sume org akn melalui kesusahn..ringn2knlah tulang tuk menolong sesama manusia..=)

 

(c)2009 masam manis kehidupan. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger