Mar 22, 2011

solat berjemaah di masjid

salam....sekali lg entry copy paste..tak kisah lah korang suka atau tak..niat aku nak share dengan korang..kalau tak mao amik tau, leh tekan pangkah kt atas belah kanan..hik3..ni pon aku jumpa dalam fb...selamat membaca..

**********************************************

Seorang pemuda bangun awal-awal pagi untuk solat subuh berjemaah di Masjid . Dia berpakaian, berwudhu' dan berjalan menuju ke masjid . ditengah jalan menuju ke masjid, pemuda tersebut jatuh dan pakaiannya kotor. Dia bangkit, membersihkan bajunya, dan pulang kembali ke rumah. Di rumah, dia berganti baju , berwudhu, dan, LAGI, berjalan menuju ke masjid .

Dalam perjalanan kembali menuju ke masjid , dia jatuh lagi di tempat yang sama. Dia, sekali lagi, bangkit, membersihkan dirinya dan kembali ke rumah. Di rumah, dia, sekali lagi , berganti baju , berwudhu' dan berjalan menuju ke masjid . Di tengah jalan menuju ke masjid , dia bertemu seorang lelaki yg sedang memegang lampu . Dia menanyakan identiti lelaki tersebut, dan menjawab "Saya melihat anda jatuh dua kali dalam perjalanan menuju ke masjid , jadi saya bawakan lampu untuk menerangi jalan anda..' Pemuda pertama mengucapkan terima kasih dan mereka berdua berjalan ke masjid .

Saat sampai di masjid , pemuda pertama bertanya kepada lelaki yang membawa lampu untuk masuk dan solat subuh bersamanya. lelaki itu menolak. pemuda itu mengajak lagi hingga berkali-kali dan, lagi, jawapannya sama. Pemuda bertanya, kenapa menolak untuk masuk dan solat. lelaki itu menjawab "Aku adalah IBLIS (syaitan)"

Pemuda itu terkejut dgn jawapan lelaki itu. Syaitan kemudian menjelaskan, "Saya melihat kamu berjalan ke masjid , dan sayalah yang membuat kamu terjatuh. Ketika kamu pulang ke rumah, membersihkan badan dan kembali ke masjid , Allah telah mengampunkan semua dosa-dosamu . Saya membuatmu jatuh kedua kalinya, dan bahkan itupun tidak membuatmu merubah fikiran untuk tinggal solat dirumah , kamu tetap memutuskan kembali solat di masjid . Karana hal itu, Allah telah mengampunkan dosa-dosa seluruh anggota keluargamu . Saya KHAWATIR jika saya membuat kamu jatuh untuk kali ketiga , jangan-jangan Allah akan mengampunkan dosa-dosa seluruh penduduk desamu , jadi saya harus memastikan bahawa anda sampai di masjid dengan selamat...."

Jadi, jangan biarkan Syaitan mendapatkan keuntungan dari setiap aksinya. Jangan melepaskan sebuah niat baik yg hendak kamu lakukan karena kamu tidak pernah tahu ganjaran yg akan kamu dapat dari segala kesulitan yg kamu temui dalam usahamu utk melaksanakan niat baik tersebut .

Diriwayatkan daripada Hazrat 'Abdullah bin Umar r.anhuma bahawa Rasulullah S.A.W bersabda, " Sesungguhnya solat berjemaah dua puluh tujuh kali ganda lebih afdal daripada solat bersendirian." (HR Imam Malik, Bukhari dan Muslim)


sumber: sini



p/s:rajin2lah pergi berjemaah di masjid..besar ganjarannya..satu langkah pon diberi gnjaran..





Photobucket

1 respon masam manis:

jeBateja said...

alamak.....tersentuh tul baca post ni....bila den nak insaf ni....

 

(c)2009 masam manis kehidupan. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger