Jan 30, 2011

JALAN-JALAN...

salam..
hri ni ak g UiTM Machang. g cari bhan rujukan tuk assgnment. agak berbeza lah kmpus Machang ngn kampus Kedah. t lain kali ak citer lain. Aku nk review sal library jer. Ak kn student Library..hehe

LIBRARY MACHANG
  • mcm kbnyakan library uitm lain, da tgga bercabang
  • kaunter circulation y bulat kt depan pntu msuk mcm lib uitm Perlis
  • lebih besar dr library Uitm Kedah
  • agak padat cra susunnnya
  • collection yang banyak, xmcm kt Kedah
  • agak tak teratur, buku cam bersepah.
  • keselesaan yang kutng sbb agak padat
tu j lah kot yang ak nk ckap..hehe..

Memandangkan hari ni ak jalan2, so, ak nak share adab brjalan ngn korng..tengokkkk..indahnya Islam dan cranya mendidik umatnya..berjalan pon ada adab...jom usha..

ADAB2 BERJALAN*
  1. Menutup aurat dan bersopan. Pakai pakaian yang dituntut syariat. Pakaian mestilah tidak ketat, tidak jarang, tdak sgkat, tdak menarik perhatian dan yang seangkatan denganya. Dengan kata mudah, JANGAN PAKAI BAJU ADIK. Satu lg, jgn brpkaian yng mnyerupai pmpuan bg lelaki dan jgn mnyerupai lelaki bg pempuan.
  2. Berjalan dengan tujuan yang baik. Betulkan niat sebelum keluar rumah. Keluar dengan niat yang baik, jangan dengan niat nk pergi buat maksiat lak.
  3. Membaca Bismillahirrahmanirrahim dan berdoa: Bismillahitawakkaltu 'alallah. La haula wala quwwata illa billah. Sentiasa ingat pada Dia, moga perjlann diberkati dan tdk sia2 dan menjdi satu ibadah. (maaf, xda tulisan jawi)
  4. Mulakan langkah dengan kaki kanan. Sama mcm betulkan niat. Nak wat benda baik, kenalah mulakan dengan benda baik. Kan kita disarankan memulakan sesuatu dengan belah kanan kecuali masa masuk tandas.
  5. Berjalan dengan tenang dan tawaddu'. Jangan tergopoh gapah, ini nk lintas jalan pon xtengok kiri kanan dah. Kemudian, susahkan orang lain lak, bukan shaja diri sndri yang susah.
  6. Memelihara pandangan dari perkra2 yang haram. Mata tu jangan nk melilau. Kita kena jaga pandangan, sementelah skg ni mmg bnyak dugaan, esp bgi lelaki. Pempuan2 rmai brpkaian menjolok mata, tndukkn pndangan anda supya iman anda trjaga. Pempuan pon, jga adab, tnjukkn keprempuann anda, jgn jd liar. Pempuan yang baik ialah pempuan y bersopan, berbudi dan yang mnjga pndngan dn maruahnya.
  7. Memberi atau menjwab salam apabila brtemu sesama Islam dan ucapan selamt kpda yang bukn Islam. Cara ni dpat eratkan silaturrahim sesama kita. Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh.
  8. Mengalihkan bnda yang brbhaya jika ditemui. Contoh, law jumpa besi2 tajam, alihkan lah ke tepi supaya tiada siapa yang akan cedera jika melalui jalan tersebut.

Selamat beramal....=)

*diambil dri buku teks pendidikan islam drjah 4



Photobucket

2 respon masam manis:

jeBateja said...

Errr..ada makan puding or pengat...ada ke..???

chiLleD...!! said...

err..xda lah pulak..jebat nk bnje k?ahakz

 

(c)2009 masam manis kehidupan. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger